جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

چاپ كتاب ژئوپليتيك رسانه‌هاي تصويري

۹ بازديد

2-2 افكار عمومي

1. قضاوت يك جامعه خودآگاه است كه پس از بحث عمومي و منطقي درباره يك مسئله مهم ابرازشده است.

2. نظر، روش و ارزيابي مشترك گروهي اجتماعي در يك موضوع موردتوجه و علاقه همگان كه در لحظه مشخص، بين تعداد زيادي از افراد يك قشر يا طبقه يا سراسر اجتماع، به‌طور نسبي عموميت پيداكرده است و از جانب عامه پذيرفته مي‌شود.

افكار عمومي كه بازتاب هستي اجتماعي انسان است مي‌تواند در جريان تحول اوضاع مؤثر افتد. اكنون در تمام كشورها افكار عمومي يك قدرت واقعي است و اهميت آن بستگي به رشد سياسي ملت دارد. كتاب، مطبوعات و به‌ويژه راديو و تلويزيون به علت ويژگي‌هاي فني و دستيابي سهل به آن‌ها در شمار ابزار پرقدرت براي تأثير گذاردن بر افكار عمومي است. ازاين‌رو دولت‌هاي قدرتمند با استفاده از برنامه‌هاي راديو – تلويزيوني، ماهواره‌اي و كامپيوتري مي‌كوشند به سود خود افكار عمومي را تسخير نمايند (مشكواتي، 1389: 21).

افكار عمومي، پديده‌اي رواني – اجتماعي و خصلتي جمعي است و عبارت است از ارزيابي، روش و نظر مشترك گروهي اجتماعي در مسئله‌اي كه همگان به آن توجه و علاقه دارند و در لحظه معيني، بين عده زيادي از افراد و اقشار مختلف جامعه نسبتاً عموميت مي‌يابد و عامه مردم آن را مي‌پذيرند. افكار عمومي به‌صورت تائيد يا مخالف با يك عمل، نظر، شخص و واقعه با خواسته، مطالبه، پيشنهاد و توصيه تجلي مي‌يابد (نيرومند، 1390: 138).

افكار عمومي پديده‌اي است اجتماعي، متشكل، سازمان‌يافته و داراي اثرات متقابل؛ به‌عبارت‌ديگر در او كنش متقابل وجود دارد. افكار عمومي محصول جدل‌ها و گفت‌وشنودهاي عقيدتي ميان جامعه است. نيرويي نهان و آشكار است. برخورد مي‌كند با يكديگر و از ميان آن‌ها ذهنيتي بر جامعه حاكم مي‌شود. محصول تعامل است، منسجم است، بحث‌ها و درگيري‌هاي ذهني است (دادگران، 1381: 14).

چاپ كتاب

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد